22 квітня за участю народних депутатів України, Національної Ради з питань телебачення та радіомовлення, освітньої платформи ГО «Центр медіареформи» та інших фахівців сфери медіа, представників розвідки, спецслужб, громадськості відбувся круглий стіл на тему: «Роль українських медіа в протидії дезінформації та інформаційним маніпуляціям під час війни». Мандрував захід член медіарегулятора Олександр Бурмагін.
«Воєнні обставини змішують нас усіх, медійників, адаптуватись до тієї ситуації, в якій ми знаходимося. Паралельно заходять у наше середовище ті, хто намагається сформувати велику мережу псевдожурналістів, зареєструватися в Нацраді… Тобто сьогодні мова не про цензуру, а про свободу слова, і яка передусім відповідальність і місія (медіа — прим. ред.) у час війни», — зазначила очільниця Нацради Ольга Герасим’юк.
Голова Комітету з питань гуманітарної та інформаційної політики Микита Потураєв порушив питання анонімності в медіа. «На мій погляд, свобода слова не має нічого спільного з анонімністю. А програємо ми всі — всі медіа, всі суспільства в демократичних країнах — анонімності... Я розумію, як зараз медійникам важко, скільки людей пішло на фронт, скільки були змушені тимчасово виїхати, але, знову ж таки, є певні професійні стандарти, які не можна самоскасовувати», — наголосив політик.
У другій частині розглянули питання «Українські медіа — інструмент сприяння інформаційним маніпуляціям чи засіб протидії? Приклади дослідження 2022-2024 років».
Речник ГУР Міноборони Андрій Юсов подякував українським медіа за роботу та відзначив їх як частину опору та невіддільну складову боротьби країни. «Водночас, треба зауважити, стало важче. Звичайно, зараз інший період війни. І те, що перший рік вдавалось роботи разом і спільно, тепер потребує більш предметної дискусії і обговорення», — сказав представник ГУР.
Андрій Коваленко, керівник Центру протидії дезінформації РНБОУ, звернув увагу на те, що особливим інструментом поширення своєї риторики для ворога є, зокрема, Tik-Tok. «На Tik-Tok, на жаль, проукраїнського, українського контенту дуже мало. У 2022 році багато військових та загалом громадян продукували контент в соціальних мережах. Зараз ми суттєво провисаємо в цьому плані, оскільки ворог взяв на озброєння Tik-Tok як головний інструмент для просування дезінформації в Україні. Дуже часто відео з Tik-Tok поширюють у Viber, Telegram», — прокоментував Андрій Коваленко.
Під час круглого столу його учасники закцентували на проблемах в інформаційному полі, як-от зловживання сенсаційними, клікбейтними заголовками, посилання на російські медіа та російських політиків як на джерело інформації без необхідного контексту, поширення в медіа прогнозів астрологів/тарологів/нумерологів, «псевдоексперти» в етерах, деструктивні наративи щодо ТЦК тощо.
«Для мене головний підсумок дискусії, яка сьогодні відбулась, що це питання в частині саморегулювання професійних стандартів і професійності медіа та журналістської діяльності. Це про редакційні політики, їхню розробку, появу не формальних статутів, а реальних. В усіх цих документах має бути увага до протидії дезінформації, до роботи з джерелами, до відсутності анонімних посилань, до всіх тих проблем, які сьогодні звучали», — підсумував член Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення Олександр Бурмагін. За його словами, ціна помилок зараз дуже висока, і вона буде зростати, тому не треба забувати, що інформаційна безпека є надактуальною та надважливою під час повномасштабної війни.
Фото:Укрінформ