Підкомітет у справах сім’ї та дітей розглянув законопроєкт про вирішення батьками питань тимчасового виїзду дітей за межі України

Комітет
24 січня 2022, 17:10

24 січня 2022 року за головування Тетяни Скрипки відбулося засідання підкомітету у справах сім’ї та дітей. До засідання приєдналися народний депутат — член підкомітету Андрій Боблях, народна депутатка Марина Бардіна, перший заступник Міністра юстиції України Євгеній Горовець, заступник директора Департаменту — начальник управління організації прикордонного контролю Адміністрації Державної прикордонної служби України генерал-майор Юрій Лисюк, радник — уповноважений Президента України з прав дитини та дитячої реабілітації Дар’я Герасимчук, генеральний директор Директорату розвитку соціальних послуг та захисту прав дітей Міністерства соціальної політики України Руслан Колбаса, начальниця Управління з дотримання прав дитини та сім’ї секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини Олена Чорна, помічники народних  депутатів, працівники секретаріату.

Першим питанням учасники засідання обговорили проєкт  Закону про внесення змін до статті 110 та 111 Сімейного кодексу України (реєстр. № 5492). Законопроєкт представила його авторка народна депутатка Марина Бардіна: «Проєкт покликаний зняти ті обмеження, що встановлені Сімейним кодексом та суперечать іншим статтям цього кодексу, які визначають добровільність шлюбних відносин. Натомість є інша стаття Сімейного кодексу, яка говорить, що протягом вагітності дружини та протягом одного року після народження дитини шлюб не може бути розірвано. Так, на практиці, виникають ситуації, коли подружжя бажає розірвати шлюб у разі вагітності чи до досягнення дитиною одного року, але не мають на це законних підстав». За її словами, за час формального перебування у шлюбі сторони не можуть укласти шлюб з іншою особою, навіть якщо проживають уже з іншою сім'єю, не можуть купити майно, адже це може мати наслідком визнання цього майна спільним. Окрім того, розірвання шлюбу у період вагітності, або коли дитині ще не виповнилося одного року, часто має важливе значення у сім’ях, де відбувається домашнє насильство, адже не у всіх справах, пов’язаних із домашнім насильством, одразу відкривається кримінальне провадження.

Голова підкомітету Тетяна Скрипка погодилася із тезами щодо домашнього насильства. «Жінки повинні мати право навіть під час вагітності та протягом одного року після народження дитини звертатися до суду із позовом про розірвання шлюбу»,  — сказала голова підкомітету. Вона також поінформувала, що є інша пропозицію врегулювання цього питання. Так, на думку Асоціації адвокатів України, жінка повинна мати право пред’являти позов про розірвання шлюбу після першого факту домашнього насильства (зараз – після третього).

Також підкомітет розглянув проєкт Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо вирішення батьками питань тимчасового виїзду дітей за межі України (реєстр. № 6146), ініційований Кабінетом Міністрів України. Мета законопроєкту — забезпечення можливості надання кожним із батьків, який є громадянином України, згоди на тимчасовий виїзд за межі України дитини, яка не досягла 16-річного віку, в супроводі другого з батьків шляхом внесення відомостей про таку згоду до Державного реєстру актів цивільного стану громадян безпосередньо одним із батьків через Єдиний державний вебпортал електронних послуг або нотаріусом на підставі нотаріально посвідченої ним письмової згоди. «Законопроєкт передбачає, що ми відходимо від обов’язкових візитів до нотаріуса: кожен з батьків зможе надати таку згоду через портал "Дія", передбачається, що ми будемо використовувати Державний реєстр актів цивільного стану», — прокоментував перший заступник Міністра юстиції України Євгеній Горовець. Також проєктом Закону визначено чіткий перелік підстав, коли тимчасовий виїзд за межі України дитини, яка не досягла 16-річного віку, у супроводі одного з батьків дозволяється без згоди другого з батьків.

Наприкінці учасники засідання обговорили проєкт Закону про внесення змін до статті 184 Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо відповідальності за порушення обов'язку інформування про тимчасовий виїзд дитини за межі України (реєстр.№ 6147). Цим законопроєктом розв’язується прогалина у законодавстві, пов’язана із тим, що обов’язок одного з батьків повідомляти іншого про те, що він за самостійним рішенням вивозить дитину за кордон і повинен про це повідомити шляхом направлення відповідного листа, фактично не містить вичерпного механізму регулювання, тобто жодної відповідальності за невиконання цього обов’язку не передбачено. Проєктом Закону пропонується внести зміни, згідно з якими умисне порушення визначеного законом, рішенням суду або згодою батьків чи одного з них обмеження щодо строку тимчасового виїзду дитини за межі України тягне за собою накладення штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Остаточні рішення щодо законопроєктів будуть ухвалені на засіданні Комітету.