Комітет з питань гуманітарної та інформаційної політики рекомендує Верховній Раді України не включати до порядку денного сесії законопроєкти про внесення змін до мовного законодавства

Комітет
29 квітня 2021, 12:58

Комітет з питань гуманітарної та інформаційної політики на своєму засіданні 28 квітня розглянув проєкт Закону про внесення змін до статті 57 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» (реєстр. № 4638) та альтернативні до нього проєкти Законів (реєстр. № 4638-1) та (реєстр. № 4638-2).

За словами голови Комітету Микити Потураєва, до Комітету не надійшло жодної скарги щодо порушення прав громадян, громадських організацій чи суб'єктів господарювання при отриманні попереджень чи штрафних санкцій за недотримання мовного законодавства.

«Мені як Уповноваженому довелося проаналізувати кожен із законопроєктів. Ми дали негативну оцінку, тому що вважаємо, що не можна скасувати або відтермінувати те, що вже набуло чинності, це по-перше. По-друге, сьогодні немає жодного ризику і жодного факту накладення штрафу. У нас є стовідсоткове вирішення проблем, пов‘язаних із порушниками законодавства, і дуже добре, що ми це все вирішуємо протягом першого місяця, як і визначено законом», — прокоментував Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь.

Він нагадав, що 9 березня, у день народження Тараса Шевченка, відбувся форум «Україна 30», під час якого Президент України висловив свою думку щодо мовного питання. «У Конституції все чітко було написано: одна єдина державна мова українська. Усі, хто піднімають питання національності, питання мови, питання церкви – це всі люди, які хочуть хайпонути тимчасово з великими, на жаль, наслідками для багатьох людей. Направлені всі ці наслідки на розкол суспільства, я в цьому впевнений. Тому я вважаю, що питання мови не на часі, вважаю, що українська мова повністю захищена», — сказав Володимир Зеленський.

У висновку до проєкту Закону Міністерство юстиції України зауважило: «Одним із способів забезпечення сталості закону є ґрунтовна, комплексна підготовка законопроєктів, яка полягає у вивченні стану нормативно-правової бази в цій сфері правового регулювання, фінансово-економічному обґрунтуванні та здійсненні прогнозу соціально-економічних та інших наслідків прийняття законопроєкту. Отже, внесенню змін до закону має передувати аналогічна аналітична робота щодо їх підготовки, як і при прийнятті закону. Враховуючи викладене, на нашу думку, внесення запропонованих змін є завчасним, оскільки не ґрунтується на практиці застосування Закону».

З огляду на зазначене, аби не збурювати суспільство, Комітет вирішив рекомендувати Верховній Раді не включати всі три проєкти Законів до порядку денного сесії та у форматі робочої групи вивчити і опрацювати порушене питання.

Щодо інших питань порядку денного, народні депутати — члени Комітету повернулися до обговорення порівняльної таблиці до проєкту Закону про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення незалежності Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення (реєстр. № 4107). Метою ухвалення законопроєкту, як зазначають його автори, є необхідність вироблення дієвої процедури призначення та припинення повноважень членів Національної ради, оскільки наявна процедура призначення, визначена чинним законодавством, не може повноцінно гарантувати принцип незалежності, ефективних і прозорих механізмів діяльності державного регулятора. Одним із головних завдань пропонованих змін є урегулювання порядку подання кандидатур на посаду члена Національної ради. Проєкт Закону доопрацьовано відповідно до статті 118 Регламенту Верховної Ради та враховано зауваження Головного юридичного управління Апарату.

За підсумками обговорення Комітет вирішив рекомендувати Верховній Раді прийняти цей законопроєкт у другому читанні та в цілому.

Крім того, із врахуванням зауважень Головного юридичного управління Апарату Верховної Ради України народні депутати — члени Комітету розглянули проєкт Закону про внесення змін до Закону України «Про туризм» щодо розширення кола суб’єктів надання готельних послуг (реєстр. № 2673).

Законопроєктом, зокрема, пропонується включити до кола суб’єктів надання готельних послуг фізичних осіб – підприємців. Комітет рекомендував прийняти його в другому читанні та в цілому.

Також Комітет рекомендував Парламенту підтримати у другому читанні проєкт Закону про протидію дискримінації за ознакою статі (реєстр. № 3427), яким вносяться зміни до Закону України «Про рекламу» щодо визначення понять «дискримінаційна реклама» та «дискримінаційна реклама за ознакою статі»; посилюється відповідальність за порушення законодавства про рекламу; посилюється захист прав споживачів реклами.

Члени Комітету підтримали пропозицію робочої групи, яка доопрацьовувала документ, не змінювати законодавство в частині посилення відповідальності (не збільшувати штрафи), а також зберегти для соціальної реклами дію норм чинного Закону.

Проєкт Закону про внесення змін до Сімейного кодексу України щодо збільшення мінімального розміру аліментів, що стягуються на дитину з інших членів сім’ї та родичів (реєстр. № 3881) підтримали у другому читанні та в цілому відповідно до пропозицій підкомітету у справах сім’ї та дітей, а саме:

  • законодавчо закріпити розмір тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, на рівні 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку.
  • визначити мінімальний рекомендований розмір аліментів, що мають сплачувати інші члени сім’ї на рівні одного прожиткового мінімуму для дітей відповідного віку.

Проєкт Закону спрямований уніфікувати розмір аліментів, що стягуються на дитину незалежно від платника таких аліментів. Йдеться про аліменти, що стягуються за рішенням суду з дідуся, бабусі, повнолітніх братів та сестер. Розмір таких аліментів пропонується встановити на рівні не менше 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку.

У «різному» підтримали ініціативу створити робочу групу з доопрацювання проєкту Закону про внесення змін до Закону України «Про Суспільне телебачення і радіомовлення України» щодо підвищення ефективності роботи Національної суспільної телерадіокомпанії України (реєстр. № 2576) та затвердили рекомендації слухань у Комітеті на тему: «Про забезпечення стабільного українського мовлення на тимчасово окуповані та прикордонні території України».

Переглянути засідання можна за посиланням.