9 грудня 2022 року на своєму засіданні Комітет з питань гуманітарної та інформаційної політики розглянув та підтримав проєкт Закону про забезпечення зміцнення національної безпеки у сфері свободи совісті та діяльності релігійних організацій (реєстр. № 8221), який має на меті повністю заборонити діяльність рпц та її структур на території України.

Законопроєкт представив перший автор проєкту, голова підкомітету з питань культурної політики Микола Княжицький. Він поінформував, що документ має такі положення:

встановлює заборону діяльності на території України російської православної церкви та її підрозділів;

передбачає, що всі правочини, пов’язані з використанням майна (оренда, лізинг тощо), припиняються достроково;

встановлює особливості найменування релігійних організацій. Зокрема, згідно з проєктом, використовувати у своїй назві слова «православний» або «православна» має право лише організація, підлегла Православній Церкві України.

«Законопроєкт передбачає, що релігійні організації можуть співпрацювати з державними органами в межах державного і канонічного законодавства. Тобто йдеться про те, що релігійна організація зобов’язана діяти відповідно до законодавства України. Питання канонічного законодавства державою не регулюються, але якщо певні відносини врегульовані саме ним, держава не повинна перешкоджати його реалізації, якщо це не суперечить законам України.  Відповідно, законопроєкт не містить ніякого втручання у релігійні справи та не порушує принцип відокремлення держави від церкви», зазначив Микола Княжицький. За результатами обговорення Комітет підтримав таку ініціативу і рекомендував Верховній Раді ухвалити проєкт Закону № 8221  за основу, включивши його до порядку денного.

Наступним розглянули проєкт Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення правового регулювання діяльності релігійних організацій (реєстр. № 8262). Його мета –  удосконалення правового регулювання діяльності релігійних організацій в Україні, зокрема у разі зміни їхньої підлеглості. Передбачається внесення взаємоузгоджених змін до законів України «Про свободу совісті та релігійні організації», «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» та «Про оренду державного та комунального майна».

Зокрема, пропонується встановити, що:

рішення про зміну підлеглості та внесення відповідних змін або доповнень до статуту ухвалюється не менш як двома третинами присутніх членів загальних зборів релігійної громади;

держава визнає право релігійного управління на його підлеглість у канонічних та організаційних питаннях будь-яким релігійним центрам, що діють в Україні та за її межами, крім іноземних релігійних організацій, діяльність яких заборонена на території України відповідно до Закону, і вільну зміну цієї підлеглості шляхом внесення відповідних змін до статуту (положення) релігійного управління. Рішення про зміну підлеглості та внесення відповідних змін або доповнень до статуту ухвалюється загальними зборами органу управління релігійного центру (управління);

для реєстрації статуту (положення) релігійної громади громадяни в кількості не менше десяти осіб, які утворили її і досягли 18-річного віку, подають заяву та статут (положення) у трьох примірниках на реєстрацію до обласної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, а в Автономній Республіці Крим до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. До статуту (положення) релігійної громади на підтвердження  відомостей, викладених у ньому, додатково подається належним чином засвідчені копії рішення (витягу) про утворення релігійної громади, її найменування, затвердження статуту, обрання керівних (виконавчих) органів протокол загальних зборів громадян, що є вірянами, або установчого релігійного з’їзду, конференції тощо (далі протокол загальних зборів). Зазначене рішення приймається у порядку, передбаченому статутом (положенням) релігійної громади, та оформлюється згідно з внутрішніми настановами цієї релігійної громади;

до статуту релігійної організації у новій редакції додатково подаються належним чином засвідчені копії рішення (витягу) уповноваженого органу релігійної організації про внесення змін до статуту (положення);

дозволяється передавання державного або комунального майна в безоплатне користування або позичку релігійній організації. Водночас встановлюється заборона передавати державне або комунальне майно в оренду, безоплатне користування або позичку релігійній організації, яка безпосередньо або як складова частина іншої релігійної організації (об’єднання) входить до структури (є частиною) релігійної організації  (об’єднання), керівний центр (управління) якої знаходиться за межами України в державі, яка законом визнана такою, що здійснила військову агресію проти України та/або тимчасово окупувала частину території України тощо.

Комітет рекомендував Парламенту підтримати проєкт Закону № 8262 за основу, включивши його до порядку денного. «Хочу наголосити, цей законопроєкт не несе загрози жодній з українських церков чи релігійних організацій. Цей законопроєкт для людей. Він про те, що релігійні громади, якщо у них виникає така необхідність, могли без зайвих бюрократичних дій здійснювати переходи. Звісно, це відбуватиметься за чіткою процедурою, за законом, з дотриманням всіх прав людини, прав на свободу совісті та віросповідання», — сказав голова Комітету Микита Потураєв.

Також розглянули проєкт Постанови про звернення Верховної Ради України до Кабінету Міністрів України щодо передання в безоплатне користування комплексів споруд Почаївської Успенської лаври та Києво-Печерської лаври Православній Церкві України (реєстр. № 8012). Як зазначив у своєму виступі автор проєкту народний депутат України Андрій Богданець, прийняття зазначеного звернення до КМУ знизить напругу у суспільстві, адже монополія певної релігійної конфесії на богослужіння у таких національних святинях, як  Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра та Свято-Успенська Почаївська Лавра, на сьогодні не сприймається більшістю православних в Україні, а також не відповідає рівності прав щодо богослужіння іншими релігійними організаціями. Комітет рекомендував Верховній Раді прийняти цей проєкт Постанови за основу і в цілому.

Крім того, представники Комітету підтримали за основу проєкт Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо обмеження надання статусу неприбуткових організацій, що не є платниками податку, релігійним організаціям, які входять до структури релігійної організації, керівний центр якої знаходиться в державі, що здійснила військову агресію проти України та або тимчасово окупувала частину території України (реєстр. № 7403) та Закону про внесення зміни до статті 8 Закону України «Про Службу військового капеланства» (реєстр. № 8217).

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

24 липня 2024 16:16
23 липня 2024 13:44
22 липня 2024 15:10
18 липня 2024 15:33
18 липня 2024 10:13
16 липня 2024 13:39
16 липня 2024 10:57
15 липня 2024 13:53
15 липня 2024 10:30
12 липня 2024 17:00