РІШЕННЯ
Комітету Верховної Ради України з питань культури і духовності
за результатами слухань у Комітеті, присвячених обговоренню
проекту закону «Про засади державної мовної політики»
Комітет Верховної Ради України з питань культури і духовності 20 червня 2012 року провів комітетські слухання з метою обговорення прийнятого у першому читанні за основу проекту закону «Про засади державної мовної політики» (реєстр. № 9073), поданого народними депутатами С. Ківаловим та В. Колесніченком.
Незважаючи на застереження Європейської комісії Ради Європи «За демократію через право» (Венеціанської комісії), Верховного комісара ОБСЄ у справах національних меншин Кнута Воллєбека щодо дестабілізаційного, контрпродуктивного і роз'єднуючого характеру зазначеного законопроекту, а також ігноруючи експертні висновки провідних вітчизняних державних та наукових інституцій (Комітет отримав більше 100 негативних експертних висновків), 5 червня 2012 року фракції Партії регіонів, Комуністичної партії та окремі депутати інших груп проголосували за цей антиконституційний документ.
Прийнятий за основу законопроект містить цілу низку положень, які суперечать Конституції України, не відповідають Європейській хартії регіональних або міноритарних мов і Рамковій конвенції про захист прав національних меншин. Ухвалення законопроекту в цілому як закону – серйозна загроза нівелювання державного статусу української мови, дезорієнтації й дестабілізації суспільства, встановлення офіційної двомовності на всій території України, а, отже, загроза національній безпеці та цілісності Української держави.
Окрім антиконституційної суті законопроекту «Про засади державної мовної політики», Комітет з питань культури і духовності у своїх висновках наголошував, що цей документ внесений до Верховної Ради України і зареєстрований з порушенням регламентної процедури. Так, у Пояснювальній записці до проекту закону в порушення вимог частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України не зазначено, як впливає реалізація законопроекту на видаткову частину бюджету. Автори не подали до проекту необхідних розрахунків та обґрунтувань. Натомість Пояснювальна записка містить неправдиве твердження, що «введення в дію цього законопроекту не потребує додаткових бюджетних коштів». Міністерство фінансів України і Комітет з питань бюджету у своїх висновках зазначають, що реалізація проекту потребує величезних бюджетних витрат.
Постанова Верховної Ради України зобов’язує Комітет з питань культури і духовності доопрацювати законопроект «Про засади державної мовної політики» до другого читання. Комітет вважає, що прийнятий за основу проект закону настільки антиконституційний та антиукраїнський, що ніякі поправки не змінять його суті. Його треба писати з чистої сторінки.
На слухання було винесено три проблеми:
1. Відповідність закону Конституції України.
2. Міжнародний досвід державної мовної політики країн, що ратифікували Хартію.
3. Наслідки для національної безпеки держави.
На слуханнях виступили найавторитетніші українські вчені і мовознавці – академік І. Дзюба, професори Києво-Могилянської академії Л. Масенко та В. Панченко, ректор цієї академії С. Квіт, директор інституту української мови НАН України П. Гриценко, професор юриспруденції, дипломат В. Василенко, голова Комітету ВР України з правової політики С. Міщенко, голова Комітету ВР України з євроінтеграції Б. Тарасюк, народні депутати Ю. Кармазін, В. Кириленко, голова кримсько-татарського Меджлісу народний депутат М. Джемілєв, Я. Кендзьор, Л. Григорович, І. Заєць, П. Мовчан, М. Косів, посол Л. Сліпченко, представники Мінкульту та Мінфіну, голови Національних творчих спілок Л. Танюк та С. Тримбач, представники громадських організацій.
Лише один з авторів законопроекту В Колесніченко висловився за прийняття проекту цього закону в другому читанні. Всі інші учасники слухань рішуче висловилися проти з такими арґументами:
1. Закон є антиконституційним, він грубо порушує 10 статтю Конституції України.
2. Автори законопроекту посилаються на Європейську хартію регіональних або міноритарних мов, яка була ратифікована шулерським методом, без офіційного перекладу МЗС і тому навмисне спотворена. Європейський досвід показує, що держави захищають лише міноритарні мови. Ніяке зникнення російській мові не загрожує. Це підтвердили всі учасники слухань.
3. Прийняття закону загрожує звуженням вжитку державної мови, загрожує територіальній цілісності і самому існуванню суверенної держави. На слуханнях із уст представника Міністерства фінансів була озвучена сума, в яку може обійтися бюджету прийняття цього закону. Вона космічна – щонайменше 17 млрд. грн.
Останні соціологічні дослідження в Україні показали, що мовне питання займає аж 31 місце серед існуючих проблем суспільства. Отже, спроба поспіхом прийняти закон вже на цій сесії – є політичною авантюрою провладних сил у парламенті.
Комітет, підтримуючи результати слухань щодо провокаційного проекту закону № 9073 "Про засади державної мовної політики", вважає, що його не можна виносити на друге читання як антиконституційний, антиукраїнський та антидержавний.
Голова Комітету Верховної Ради України
з питань культури і духовності В. ЯВОРІВСЬКИЙ