СТЕНОГРАМА

засідання Комітету з питань культури і духовності Верховної Ради

 

21 вересня 2016 року

 

Веде засідання голова комітету М.Л.Княжицький.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Шановні колеги, я, по-перше, прошу пробачення, просто у нас щойно закінчилося спільне комітету "Україна-ЄС" і була от зустріч у Прем'єр-міністра, я відразу, тільки вийшов, відразу приїхав. Тому вибачте ще раз.

Пропоную, у нас сьогодні два питання. Це "про стан підготовки парламентських слухань на тему: "75-ті роковини трагедії Бабиного Яру: уроки історії та сучасність". Та друге питання "до проблеми бюджетного фінансування на 2017 рік Національного культурно-мистецького та музейного комплексу "Мистецький Арсенал".

Колеги, хто за такий порядок денний, прошу голосувати? Дякую. Рішення прийнято.

Оскільки Ірина Ігорівна, на жаль, не має багато часу працювати  з нами в комітеті і мене попідкидати, перш ніж скинути. (Сміх). То пропоную зараз  пану Єленському надати слово.

Єдине що, проінформували вас, ви може в курсі, що планується зустріч на  15 годину Президентів України і Ізраїлю, і до нас вони разом планують доєднатися о 17 годині 25 хвилин 27-го числа. Виступати буде лише Президент Ізраїлю, але Президент України буде присутній при цих слуханнях. Тому, виходячи з цього, коли ми будемо готувати програму, відповідним чином це врахувати необхідно.

(Загальна дискусія).

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Будь ласка, Вікторе Євгеновичу.

 

ЄЛЕНСЬКИЙ В.Є. Отже, як ми  всі знаємо, 27 вересня о 15 годині будуть проходити парламентські слухання присвячені 75-ті роковини трагедії в Бабиному Ярі. Ми розіслали запрошення громадським діячам, політичним партіям, парламентським фракціям і групам. Для Міністерства закордонних  справ подана нота для  запрошення дипломатичного корпусу. Зверталися до Українського інституту національної пам'яті з проханням допомогти нам з тими, хто пережив цю трагедію, і тими, хто рятував євреїв в Києві в 41-му році.

Отже, якщо можна, я би коротко сказав, як ми бачимо. Під час реєстрації в кулуарах буде грати така музика відповідна, є список у Наталії Ростиславівни. Там буде виставка, яку готує Український інститут національної пам'яті, з виставкою, наскільки я зрозумів, там є проблема.

 

В'ЯТРОВИЧ В.М. …Тут  з друком просто, тому що це такий несподіваний для нас захід, тобто ми не готували. Тобто у нас не передбачено на це кошти. Сама виставка є, макети є, кріплення є у Верховній Раді. Тобто треба невелику суму на те, щоби просто її роздрукувати. Мова іде там про 5 тисяч гривень.

 

ІЗ ЗАЛУ. І дозвіл треба.

 

(Загальна дискусія).

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Просто, наприклад, депутат Фельдман має бажання взяти участь і виступити. Я думаю, що у нього є багато благодійних фондів і він міг би допомогти і з цим. Я пропоную до нього звернутися. Ось є його лист, наприклад. Він народний депутат, і думаю, що він міг би.

 

КОЛЕСНІЧЕНКО-БРАТУНЬ Н.Р.  Я домовилася вчора, якщо треба, то за 2 тисячі зроблять нам. На папері, за день.

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Є ще Ірина Ігорівна, яка великий меценат культури. (Сміх).

 

ПОДОЛЯК І.І. 100 гривень завжди можу дати, кешем навіть.

 

ЄЛЕНСЬКИЙ В.Є. Отже ми будемо між Іриною Ігорівною і Фельдманом вирішувати питання про те, хто заплатить. Якщо 2 тисячі,  то Наталія Ростиславівна взагалі пропонувала, щоб скинулися між собою, це як запасний варіант, якщо Ірина Ігорівна і Фельдман не.

 

ПОДОЛЯК І.І. Я плачу, мені шкода, що український народ цього всього не чує.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Ну чому? Протокол засідання буде на сайті, тобто всі бажаючі зможуть прочитати, Ірино Ігорівно.

 

ЄЛЕНСЬКИЙ В.Є. Так. Далі. В залі має бути логотип, яке Міністерство культури от-от.

 

КАРАНДЄЄВ Р.В. На наше превелике щастя, уже знайшовся дизайнер, який розробляє загальний дизайн. Незважаючи на те, що це питання було формально доручено Міністерству культури, тим не менше, враховуючи політичну складову, за нього взялися іміджмейкери з Банкової, але вони зараз знаходяться в Нью-Йорку. Вдалося перехопити, в принципі, цю ініціативу, і дизайнер є на підставі тих напрацювань, які були раніше зроблені, і я сподіваюсь, що до суботи дизайн буде.

І якщо будуть присутні керівники нашого організаційного процесу в суботу, то вони зможуть і затвердити, очевидно, цей логотип. І ми зможемо представити його в понеділок і навіть, можливо, і виготовити вже якісь екземпляри.

 

В'ЯТРОВИЧ В.М. На жаль, ми не встигнемо його імплементувати до виступу. Буде без цього логотипу.

 

КАРАНДЄЄВ Р.В.  Ну значить на слайд його.

 

КОЛЕСНІЧЕНКО-БРАТУНЬ Н.Р. На слайд і на екран.

 

ЄЛЕНСЬКИЙ В.Є. Чекайте, я так розумію, що він  буде так, як банер висіти? Чи як?

 

КОЛЕСНІЧЕНКО-БРАТУНЬ Н.Р. Ні, ми завжди давали такі речі до нашої служби і там на екран дається. Наші служби просто дадуть зі слайду на екран буде висвічуватися.

(Загальна дискусія).

 

ПОДОЛЯК І.І. 2 екрана…

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Передайте В'ятровичу, будь ласка.

 

ЄЛЕНСЬКИЙ В.Є. Добре. Тепер, оскільки ми не очікуємо, що Президенти зможуть відкрити наше слухання і Парубія не буде, тоді ми звертаємося: Геращенко веде слухання, вона відкриває і надає слово Прем'єр-міністру. Так?

 

В'ЯТРОВИЧ В.М. І починається так само о 15-ій?

 

ЄЛЕНСЬКИЙ В.Є. Так, о 15-ій. Ми всім розіслали запрошення на 15 годину. Якось воно дивно було б починати в 17.

 

ПОДОЛЯК І.І. Послухайте, взагалі нічого страшного. А у нас будуть бажаючі виступити, обговорити, подискутувати по програмі до шостої години? Правда, на цю тему.

 

ЄЛЕНСЬКИЙ В.Є. Звичайно.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Так і робимо. Вони до нас прийдуть на завершення. Ми їх представимо, виступимо. Після цього підтримаємо рекомендації і все, і ми фактично з ними разом завершимо.

 

ЄЛЕНСЬКИЙ В.Є.  Тоді, очевидно, група "Україна-Ізраїль", Президент хотів зустрітися з цією групою. Вона, очевидно, вже після завершення?

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Так.

 

ЄЛЕНСЬКИЙ В.Є. Після завершення зустрінеться.

Тоді у нас є приблизне коло тих, хто і мав і міг би виступити. Отже це, якщо буде пані Ярова.

 

КОЛЕСНІЧЕНКО-БРАТУНЬ Н.Р. Підтвердила, буде.

(Загальна дискусія).

 

ЄЛЕНСЬКИЙ В.Є. Це як би праведниця вона. А тих,хто вижив, цього нема.

 

В'ЯТРОВИЧ В.М. З цим поки що важко, щоб готові були виступити. Але вона і свідок і праведник.

 

ЄЛЕНСЬКИЙ В.Є. Потім ми очікуємо виступу пана Дзюби.

 

КОЛЕСНІЧЕНКО-БРАТУНЬ Н.Р. Підтвердився.

 

ЄЛЕНСЬКИЙ В.Є. Так. У мене тут не по порядку, не так як воно буде, але коло цих людей.

Логвинський як представник і "Народного фронту",  і голова парламентської групи дружби "Україна-Ізраїль". Ірина Ігорівна Подоляк від "Самопомочі". Литвин від "Волі народу". Німецький Посол. Володимир В'ятрович від Кабінету Міністрів. Подільський – історик. Зісельс Йосип – голова Асоціації єврейських громад. Владика Борис Гудзяк. Від БПП Богомолець.

І у нас є людини, її прізвище Кондор, така Земфіра, яка входить в робочу групу по імплементації  законодавства Європейського Союзу щодо ромів в українське законодавство. І я з нею ще з'ясовую, тому що вона має в Варшаву їхати. Якщо її не буде, тоді буде…

 

КОЛЕСНІЧЕНКО-БРАТУНЬ Н.Р. Зв'язувалися з нацменшинами… і дали  Григориченка вони, з ромів.

 

ЄЛЕНСЬКИЙ В.Є. Далі, Глазунов – директор заповідника. Потім Фельдман. Ще був у мене список, який секретаріат підготовив, там теж є.

 

КОЛЕСНІЧЕНКО-БРАТУНЬ Н.Р. Це Євтушок з "Всеукраїнського об'єднання "Батьківщина" сьогодні подзвонив.

 

ЄЛЕНСЬКИЙ В.Є. Євтушок - "Батьківщина".

 

КОЛЕСНІЧЕНКО-БРАТУНЬ Н.Р. Немиря тільки що дав згоду, буквально годину тому. Він як голова, там же в постанові два комітети: наш і другий, нацменшин.

 

ЄЛЕНСЬКИЙ В.Є. Тоді як би в нас не був перебір.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Ні, ви порахуєте просто за регламентом.

 

ПОДОЛЯК І.І. Це по 3 хвилини, так?

 

ЄЛЕНСЬКИЙ В.Є. Бо у нас запасних багато, які хотіли б ще виступити. У нас є від загального товариства національних меншин. У нас ще Портніков є, який міг би і хотів би, і мав би виступити. У нас і Монастирський від єврейського форуму і взагалі від себе особисто. Тобто у нас такий список.

(Загальна дискусія).

 

КОЛЕСНІЧЕНКО-БРАТУНЬ Н.Р. У мене питання такого організаційного порядку. Коли була нарада у Геращенко, йшла мова про 3 хвилини для виступаючих. Але виходячи з того, що ми маємо, якби, дочекатися і президентів, і все решта, то напевно треба збільшувати – по 5 хвилин можна дати.

 

ПОДОЛЯК І.І. Порахуйте хронометраж.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Порахуйте хронометраж.

(Загальна дискусія).

 

ПОДОЛЯК І.І. Може дати можливість більшій кількості, щоб не переливали з пустого в порожнє?

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Більшій кількості. Є багато людей, які можуть виступити. Краще більшій кількості людей дати можливість виступити.

 

КОЛЕСНІЧЕНКО-БРАТУНЬ Н.Р. Добре.

 

ЄЛЕНСЬКИЙ В.Є. Добре, тоді ми повний список запропонуємо. Не повний, а набагато більш розширений. І це буде до 17:25.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. 17:25?

 

ІЗ ЗАЛУ. Прибуття. А в 17:30 виступ, ну 5 хвилин.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Виступ. До 17:30 рахуйте.

Президент Ізраїлю буде виступати. А Президент України  не буде виступати, але буде присутній.

(Загальна дискусія).

 

В'ЯТРОВИЧ В.М. Тоді варто подумати, хто в кінці виступить, щоб з достойних таких виступів, щоб перед Президент Ізраїлю. Якщо ми за залишковим принципом в кінець лишимо всіх, хто  бажає…

 

ПОДОЛЯК І.І. Звичайно. Я думаю, що це в робочому порядку, тому що я теж про це думала. Це важливо. Може Литвин якраз перед Президентом Ізраїлю.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Давайте ми серйозно все ж таки підійдемо до цього.

 

ЄЛЕНСЬКИЙ В.Є. Добре.

 

КОЛЕСНІЧЕНКО-БРАТУНЬ Н.Р. Ми маємо формально під стенограму затвердити цей список. По регламенту.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л.  Ні, ми не проти цього списку з додатком цих озвучених кандидатур, які озвучив пан Віктор. Хто за те, щоб затвердити такий список з додатком цих кандидатур, прошу голосувати? Дякую. Рішення прийнято.

І в робочому порядку розташуємо порядок виступів.

(Загальна дискусія).

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Дякую. Якісь ще є у нас питання? Мені здається, що  біля двох тисяч гривень ми знайдемо. Уже зрозуміло, що у нас є бажаючі підтримати.

Затвердити проект рекомендацій. Колеги, у вас є проект рекомендацій. Подивіться, будь ласка.

 

ПОДОЛЯК І.І. Ми маємо його затвердити ще перед слуханнями, Миколо?

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Ні, це проект. Ми мусимо затвердити проект. А потім ми можемо його змінити.

Пане Вікторе, це ви готували проект рекомендацій?

 

ЄЛЕНСЬКИЙ В.Є. Ні.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Не ви. Ви з ним ознайомлені?

 

ЄЛЕНСЬКИЙ В.Є. Зараз я буду ознайомлюватися.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Дивіться, я би Міністерству культури не писав, які саме пам'ятники там потрібно встановлювати. Звідки у нас ця інформація?

 

КОЛЕСНІЧЕНКО-БРАТУНЬ Н.Р. З Кабінету Міністрів.

 

КАРАНДЄЄВ Р.В. Відповідні рішення прийняті на засіданні оргкомітету з підготовки.

 

ПОДОЛЯК І.І. Вчора у нас була зустріч з Прем'єр-міністром Гройсманом, і він сказав, що, на превеликий жаль, через те, що багато часу було втрачено, то цього року на цій території ніяких великих реконструкцій і чогось іншого робитися, на жаль, не буде, тому що такі реалії. Це буде тільки просто впорядковано, облагороджено і так далі. А вже там оформлення цього публічного простору, як пристойного і правильний вигляд – це вже питання наступних бюджетів. Така є правда.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Я би все ж таки їх тут не перераховував.

 

ПОДОЛЯК І.І. І я би не перераховувала.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Я би, колеги, написав "виготовлення  та встановлення на території меморіального заповіднику Бабин Яр пам'ятників та пам'ятних знаків", крапка.

 

ПОДОЛЯК І.І. Чи "організація публічного простору" просто. Треба вводити нові поняття в тренди наші.

(Загальна дискусія).

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Давайте "організація публічного простору" включно з "встановлення пам'ятників та пам'ятних знаків", в дужках.

 

В'ЯТРОВИЧ В.М. Там по пам'ятнику Олені Телізі…

(Загальна дискусія).

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. …Пишемо загальну фразу.

(Загальна дискусія).

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Колеги, чекайте. Мова іде про що? Мова іде про те, що є конкретні пам'ятники, їх оргкомітет затвердив, але думка суспільна щодо них є різна. Розумієте? З однієї сторони, тому я не хотів вказувати конкретні пам'ятки. Разом з тим згадати Олену Телігу було би непогано, але ми не можемо згадати. Я шукаю форму, бо саму Олену Телігу тут згадати. Теж, чому ми не згадали єврейських?

 

КАРАНДЄЄВ Р.В. Буде виступати Володимир, він точно згадає…

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Ні.

 

ПОДОЛЯК І.І. Дорогі друзі, я прошу вас, щоб ми зараз не  заглиблювалися в те, в що не потрібно заглиблюватися, і не дискутували те, що не потрібно дискутувати – і з приводу чого у нас дискусій немає і бути не може. Питання є одне, чи виокремлювати через кому всіх: і Олену Телігу, і ромів, і інших, і українців, і тих, хто загинули не впродовж 43-го року, а впродовж 44-45-го і ще, як казав Шухевич, в часи муравйовської масакри, розумієте.

Тому абсолютно правильне було, на моя переконання, політично правильне і грамотне твердження Миколи Леонідовича про те, що потрібно дати загальну назву, що не виключає жодною мірою… пам'яті всіх. На моє переконання, це є нормальний, спокійний, зважений підхід, який нікого не знецінює, а, так би мовити, допомагає рухатися далі.

 

ЄЛЕНСЬКИЙ В.Є. Підтримую.

 

ПОДОЛЯК І.І. Тому я пропоную це підтримати.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Колеги, давайте так, тому що ми не можемо називати одну Телігу, а називати все інше – є різні думки.

 

ЛЕСЮК Я.В. Давайте…

(Загальна дискусія).

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Добре? Домовились.

 

ЄЛЕНСЬКИЙ В.Є. Домовились. Ідемо далі.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Далі все нормально. Так?

 

В'ЯТРОВИЧ В.М. Прохання, "опрацювання Українським інститутом національної пам'яті з  залученням провідних фахівців "Списку праведників". Я би все-таки це говорив "Національна академія наук". Мова  іде про чітку історію, який, власне, і займається цією проблемою.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Давайте  спільно з Інститутом історії і Національної академії наук.

 

(Загальна дискусія).

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Чекайте, у нас є орган виконавчої влади, який має цю роботу координувати.

 

ПОДОЛЯК І.І. Яку? Щодо "Списку праведників"?

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. В тому числі. Він для цього створений, це їх функція. Просто ми додамо сюди, щоб це було їхнім обов'язком.  Інститутом історії і Національної академії наук…

Так, із залученням інститутів Національної академії наук.

 

ПОДОЛЯК І.І. То давайте голосуємо цей проект, а потім будемо вносити до нього правки.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Абсолютно вірно. Але я хочу ще останнє. Зараз, секунду.

 "Вжити заходів щодо передачі нежитлової будівлі". Чи ми там є фахівцями в цьому?

 

КАРАНДЄЄВ Р.В. Тут це була рекомендація парламентських слухань. І якби саме Верховною Радою було би озвучено таке завдання, то, мабуть, воно швидше б і вирішилося. Воно пограничне в межах компетенції уряду і органу місцевого самоврядування.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. А чий це будинок?

 

КАРАНДЄЄВ Р.В. Київської міської ради – це комунальна власність міста Києва.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. А що там знаходиться зараз?

 

КАРАНДЄЄВ Р.В. Трест "Зеленого господарства" Шевченківського району, частково.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Я зрозумів. Тоді ми, в принципі,  можемо про це голосувати.

КАРАНДЄЄВ Р.В. Будемо просити дуже, це посилило би важливість.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Добре. Тоді з такими правками, хто за те, щоби затвердити ці рекомендації, прошу голосувати? Дякую. Рішення прийнято. Все? Чи ще якісь у нас є з цього приводу питання?

 

ЄЛЕНСЬКИЙ В.Є. Поки що все.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Якщо поки що все. Тоді може перейдемо до "Мистецький Арсенал", з вашого дозволу?

 

ПОДОЛЯК І.І. Я ще би хотіла уточнити. Я би хотіла знати, оцей список з хронометражем приблизним, наскільки я розумію, неточним, його хто складав? Ви, секретаріат?

 

ЄЛЕНСЬКИЙ В.Є. Секретаріат.

 

ПОДОЛЯК І.І. Тобто я розумію, що хронометраж буде уточнюватися?

 

КОЛЕСНІЧЕНКО-БРАТУНЬ Н.Р. Абсолютно. Ви скажете, скільки хвилин.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Звичайно. Ми домовилися, ми ж це проговорили.

 

ПОДОЛЯК І.І. Все. Добре.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Добре. Дякую, колеги.

Давайте послухаємо пані Островську-Люту.

Якщо ви ідете, то ми ніяких рішень не приймемо. Ми просто послухаємо і візьмемо до відома.

 

ПОДОЛЯК І.І. Згодна. Для того і було, щоб ми послухали.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Так і робимо.

 

ОСТРОВСЬКА-ЛЮТА О.Б. По-перше, хочу подякувати за взагалі готовність вислухати і взяти до уваги те, що я хочу сказати.

Я хотіла скористатися цією якраз можливість поставити на порядок денний питання, яким чином  фінансується культурні інституції національні і зокрема "Мистецький Арсенал", беручи до уваги, що зараз починається розгляд бюджету. Тобто ви будете, власне кажучи, вникати в цифри, які вам подали, і я хотіла вам дати більше поживи для розміркування.

Звичайно, ми маємо прохання зараз з приводу розширення фінансування, але я готова обґрунтувати, чому саме і яким чином. Чи це потребує якихось рішень сьогодні? Я не впевнена, бо це довший процес, я розумію, що ви маєте отримати набагато більше інформації.

Про що я просила би  сьогодні обговорити. Власне, щойно поданий до Верховної Ради бюджет на наступний рік, ми подали свої пропозиції в липні. На жаль,  ми звичайно подавали пропозиції в межах доведених Міністерством фінансів сум. Що вражає, коли ти дивишся на бюджет "Мистецького Арсеналу"? Це чи не найбільше мистецька інституція країни, тоді як бюджет "Мистецького Арсеналу" на цей рік складає 7 мільйонів гривень.

Що він покриває? Це для порівняння: це в 10 разів менше ніж на Національний театр імені Франка, це в 20 разів менше ніж Національна опера України, це в 10 разів менше ніж Національний заповідник Києво-Печерська Лавра, це, не пам'ятаю, в скільки разів, але в кілька суттєво ніж заповідник Софія-Київська.

"Мистецький Арсенал" звичайно є дуже великою інституцією, якщо навіть подивитися на "Арсенал" з точки зору метражу, то це 63 тисячі квадратних метрів.

Отже що покривають ці 7 мільйонів? І чому це для нас питання, яке я би хотіла обговорити? 7 мільйонів покривають частково оплату праці: з 71-го працівника 50-ти. І покриває комунальні витрати офісу "Мистецького Арсеналу". Це практично все. І одного охоронця в офісі.

Що не покриває бюджет, що дуже нетипово для інституції культури: узагалі комунальні витрати самого "Мистецького Арсеналу" – цієї  величезної будівлі, яка має 63 тисячі квадратних метрів, не покриває охорону, не покриває, наприклад, прибирання, не покриває оплату праці – і взагалі у 20 осіб, узагалі не йдеться про фінансування програми.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Одне питання: цей бюджет де?

 

ОСТРОВСЬКА-ЛЮТА О.Б. Це бюджет ДУСу. Державного управління справами.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Бюджет  ДУСу. Тобто це не є бюджет  державний?

 

ОСТРОВСЬКА-ЛЮТА О.Б. Я не знаю, чи є якась різниця?

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Ні, ні. Питання в тому, що це ж не є окремий рядок в Державному бюджеті.

 

ОСТРОВСЬКА-ЛЮТА О.Б. Ні, ні, це загальний рядок.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Це в даному випадку ДУС вирішує, що покривати, що не покривати.

 

ОСТРОВСЬКА-ЛЮТА О.Б. ДУС звертається до Мінфіну, Мінфін доводить граничну цифру. Звичайно при розгляді депутати можуть мати свої аргументи, саме тому я і хотіла би з вами поговорити.

Отже в цьому справа? Просто це для поживі при роздумах. "Мистецький Арсенал" може і заробляє частину своїх витрат – інакше він не може вижити. Однак, що відбувається? "Мистецький Арсенал" насправді працює тільки на те, щоби заробити на покриття тепла, води і електрики у великому приміщені. Тобто фактично з великим трудом виконує свою місію! Або часом не виконує, саме за що  і був критикований впродовж років, оскільки  всі зусилля, вся консолідація прибутків відбувається на те, щоби профінансувати витрати на тепло, воду, електрику і кількох людей.

Ми зараз працюємо над тим, щоби скласти бізнес-план на наступний рік. Ми саме закінчили конкурс на посаду директора з економічного розвитку, для того щоб фахівець займався цим питанням просто 24-и години на добу. Ніхто не сперечається з тим, держава не має достатньо грошей, що необхідно заробляти для того, щоб покривати теж програмну діяльність. Але якщо зрізати менше ніж така "подушка виживання", то навіть заробляти уже неможливо: просто не можна знайти людей для цього, щоб вони працювали на заробляння.

Що я хотіла вас попросити, коли ви будете аналізувати бюджет? Подивитися, як фінансуються різні інституції культури, бо в більшості, наприклад, покривається зарплата і комуналка. Для нас покриття комунальних витрат – це десь приблизно 4 мільйона гривень на рік, на наступний рік напевно – було би величезним полегшенням, яке би дало можливість "Арсеналу" уже будувати навіть бізнес-модель таку, яка би дозволяла фінансувати програмну діяльність, культурно-мистецьку діяльність, не очікуючи від держави.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. А може ДУС звернутися до уряду про збільшення їхнього бюджету на цю суму, мотивуючи це необхідністю покрити ці комунальні витрати?

 

ОСТРОВСЬКА-ЛЮТА О.Б. Теоретично так, але я думаю, не дуже готовий в цей момент звернутися. Тобто теоретично може, практично, я не впевнена, що може.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Просто для нас, ви логічно говорите, безумовно, я думаю, що ці витрати треба покривати для такого закладу. Але оскільки він в відомстві ДУС знаходиться, то ми можемо хіба що написати листа в ДУС з проханням звернутися до Мінфіну, щоб це передбачити, бо ми вважаємо, що це важливо.

 

ОСТРОВСЬКА-ЛЮТА О.Б. Тобто в процесі розгляду і аналізу бюджету, чи можете ви поставити це як питання теж до Мінфіну, наприклад?

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Не зовсім, тому що Мінфін формує відповідно бюджетних заявок відомств. Тобто ДУС їм написам якусь суму. Якщо би, наприклад, з Міністерством культури у нас є певна синергія, тому що ми узгоджуємо з Міністерством культури  і тоді, коли ми щось озвучуємо в залі і  просимо, то це є і позиція Міністерства культури і наша як депутатів.

Якщо немає такої позиції ДУСу або бажання. Якщо ДУС до нас звернеться з проханням це підтримати, розумієте, або ми звернемося до ДУСу з проханням це передбачити. Але у нас має бути з ДУСом тут якась взаємодія, а ми готові допомогти ДУСу. Бо якщо ми звернемося до Мінфіну, він скаже: "А ви тут причому? Це питання до ДУСу" .

 

ОСТРОВСЬКА-ЛЮТА О.Б. Там знаєте, який механізм? Мінфін доводить граничну цифру ДУСу і каже: "Ви маєте вміститися в це". Наприклад там на " Арсенал" є 9 мільйонів. На наступний рік є 9 – це майже те саме, що ми на цей рік маємо 7. 9 – це майже те саме, що 7, з урахуванням зросту мінімальної заробітної плати, звідти цей зріст, і зростання тарифів на комуналку на офіс. Це потягне. Але фактично це те саме, значно нижче рівня виживання, от.

Тому ДУС уже пробував звертатися до  Мінфіну, але якось не дуже успішно. Однак, я звичайно поговорю з ДУСом, попрошу звернутися до Мінфіну чи до комітету.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Він може звернутися і до Мінфіну і до комітету. І оді ми на комітеті, розглядаючи бюджет, попросимо підтримати звернення ДУСу про збільшення фінансування на цю суму для "Мистецького Арсеналу".

 

ЛЕСЮК Я.В. Звернення до Міністерства фінансів, так?

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Ні, воно буде і до Мінфіну і до нас, і ми теж звернемося.

 

ОСТРОВСЬКА-ЛЮТА О.Б. Добре. Але чи ви будете готові, власне, теж це підтримати?

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Ми будемо готові це підтримати, тому що ми нічого поганого в цьому не вбачаємо. Очевидно, що ми вбачаємо неправильним, що це є в підпорядкуванні ДУСу. Але оскільки ми це не можемо змінити, то очевидно, що логічно просити, щоб принаймні оренда для культурних закладів була оплачена і комунальні витрати.

 

ОСТРОВСЬКА-ЛЮТА О.Б. Добре. Таким чином, щоб не витрачати ваш час дуже сильно. З вашого дозволу, я зроблю як директор таким чином: я звернуся до ДУСу з проханням звернутися до вас.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Так.

 

ОСТРОВСЬКА-ЛЮТА О.Б. В той момент, коли ви отримаєте листа, я готова буду відповісти на всі додаткові питання, які можуть виникнути у вас.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. А ми вас тоді попросимо: якби було, якщо можна, дати нам,  я розумію, що ви там не працювали, але якийсь звіт за попередній час діяльності. Тобто звіт такий: скільки було заходів зроблено, скільки було витрачено коштів, скільки отримано там від ДУСу, скільки отримано там від комерційної діяльності? Наприклад, який дефіцит? І що потрібно на майбутнє, вже виходячи з того бізнес-плану, який ви розробляєте?

 

ОСТРОВСЬКА-ЛЮТА О.Б. Добре. Коли би ви хотіли почути такий звіт?

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Це як ви будете готові. Просто щоб ми оперували, якщо у нас будуть запитувати. Оскільки у нас раніше особливої співпраці між нами і "Мистецьким Арсеналом" не було. І відповідно ми не втручалися в це, тому що ми, в принципі,  як комітет більше контролюємо те саме Міністерство культури і з ними  співпрацюємо.

А у нас не було такої співпраці,  тому у нас навіть цієї інформації немає. Нам навіть для того,  щоб лобіювати  якісь ваші інтереси, варто нею володіти всім членам комітету, щоб ми могли фахово розмовляти про це з іншими.

 

ОСТРОВСЬКА-ЛЮТА О.Б. Дуже радо абсолютно поділюсь. Можу вам коротенько тільки сказати теж для роздуму, що, скажімо, фінансування "Мистецького Арсеналу" в 2012 році і в 2013 році – це 8 мільйонів гривень, але в той час це мільйон доларів. Тобто це було прийнятне фінансування. Вже в 2014 році це 7 мільйонів гривень і поступове падіння фінансування.

Якщо, скажімо, в 2012-му на закупівлю послуг, пов'язаних з виробництвом культурно-мистецьких подій чи програм було 700 тисяч гривень – це 100 тисяч приблизно доларів, то вже в наступні роки не було нічого. Це означає, що ти майже не можеш створювати, власне кажучи, цей мистецький продукт.

Поступово, ще якийсь час інституція їде на колишній інерції. Але поступово починає робитись? Така інституція починає перетворюватися в базар, який здає приміщення. Ви знаєте, це доля сумна Музичного театру на Подолі, який постійно здає приміщення в оренду. Це загроза, якої нам хотілося б уникнути. Тому ми не наполягаємо на великому фінансуванні.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Якісь фундації є, які вас підтримують? Якісь приватні фундації, громадськість.

 

ОСТРОВСЬКА-ЛЮТА О.Б. В Україні майже немає приватного фінансування на культуру, як ви знаєте, воно "схропнулось" теж приблизно в 2013 році. Його і так було майже дуже мало, і перестало існувати.

У нас є при "Арсеналі" заснований фонд "Мистецького Арсеналу", котрий постійно займається пошуком фінансування, ми постійно звертаємося до різноманітних донорів. Наприклад, зараз ми щойно звернулися до компанії – це найбільша тютюнова компанія, яка хоч трохи підтримує культуру. Але в  них є свої проблеми, які полягають в тому, що у них вперше за якесь там десятиліття збитковий рік через проблеми з акцизами і  з війнами ціновими. Відповідно вони теж мають дуже мало коштів навіть для того, щоб підтримати.

Але це для нас щоденна реальність – фандрейзинг. Без фандрейзингу ми не можемо зробити абсолютно нічого, ми не маємо на продукцію ніяких грошей, так що. Ми, скажімо, сьогодні мали з колегами довгу нараду, плануючи весь наступний рік. З наступного року ми розуміємо, що у нас щонайменше 40% запланованих проектів, навіть більше – може й 50, ніяк не покриті фінансуванням, ми їх плануємо зараз на страх і ризик, спираючись на можливість фандрейзингу.

Але це призводить в підсумку до того, що інституція починає втрачати свою місію і проекти стають поверхневішими, поверхневішими, такими. Скажімо, велика виставка Марії Приймаченко, яка минулого року відбулася, готувалася три тижні. Це не просто мало – це неприпустимо мало! Але це випливало з чого? З того, що ніколи немає ресурсів, і в кінці кінців побігли в сусідній музей через дорогу, беруться роботи і вішаються на стіни. Хоча це може бути дуже успішно і добре, але це виснажує людей, виснажує, власне кажучи, можливості.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. А що у вас найближчим  планується якісь?

 

ОСТРОВСЬКА-ЛЮТА О.Б. Так, ми відкриємо 20-го числа виставку, яка називається "Ефемероїди" – це виставка про історію ХХ століття, показану через плакати, і це будуть плакати із різних музеїв України від кінця ІХ століття до зовсім сучасних. Найбільшим буде плакат Альфонса Мухи компанії "Nestlе", саме компанія "Nestlе" тому його і відреставрувала на наше прохання, з музею етнографії у Львові. Але це різні музеї: у Харкові, у Львові, в різних місцях. І це буде виставка про те, яким чином ХХ століття відбивалося в поп-культурі, як попкультурні образи, зокрема плакатні, як вони впливали на наше сприйняття історії і ХХ століття.

Вона буде тривати трошки більше як місяць, відкриється 20 жовтня. Досить велика виставка і для нас дуже важлива. І вона буде мати екстенсивну освітню програму теж. Теж парадоксально, наприклад, на освітні програми, набагато легше зробити освітню програму міжнародну, ніж українську. Тому що на міжнародних спікерів, лекторів ти можеш знайти підтримку мінімальну в посольстві і ти вже можеш зробити програму. На українських спікерів ти не можеш знайти гонорарний фонд і тоді в підсумку ти маєш міжнародну програму, що непогано, але ти маєш недорозвинутий свій потенціал.

І другу виставку ми відкриємо 27 жовтня: "Горизонт подій". І це виставка сучасного мистецтва. І вона буде стосуватися цього відчуття, коли є відчуття трансформації, якоїсь зміни, але невідомо, що буде.

Тобто цей термін "горизонт подій" походить з фізики, стосується фізики чорних дір. Фізики знають, що ми, наприклад, розуміємо, що відбувається зі світлом аж до межі чорної діри, на межі не може описати, не знає наша наука, що відбувається зі світлом – оцей момент називається "горизонт подій".

І це про оце відчуття в суспільстві теж, що ми на межі якоїсь трансформації або чогось, але ми не знаємо, що буде. Отже ця виставка буде тривати теж з 27 жовтня до кінця листопада.

Потім ми будемо мати "Різдвяний Арсенал". Потім ми плануємо в середині січня відкритися виставкою Олександра Гнилицького – класик 90‑их років. Класик сучасного мистецтва, якщо це можна сказати, одна з найвагоміших постатей 90-их років з його мюнхенським періодом.

І ми маємо так на цілий рік. Тому я дуже радо запрошую, ми надішлемо все.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. А з Міністерством культури є якась співпраця?

 

ОСТРОВСЬКА-ЛЮТА О.Б. Ми до Міністерства культури подали заявку на виставку плакатів. Міністерство  культури в процесі прийняття рішення – там є свій механізм. Ми не знаємо, підтримають чи не підтримають. Ми дуже тримаємо кулаки, бо для нас це принципово. Якогось іншого  типу співпраці поки що.

А у нас є співпраця! Тобто неправду кажу. У нас є дуже хороша якраз співпраця з Міністерством культури в іншому плані. Ми разом з Міністерством культури, Міністерством закордонних справ… форум видавців готуємо українську презентацію у Франкфурті і там ми робимо велику частинку. Ми формуємо програму книжкову, "Книжковий Арсенал" це робить, ми формуємо каталог і  ми виготовляємо сам стенд-конструкцію, котрий повеземо до Німеччини.

І там якраз дуже позитивна співпраця. Бо дуже добре координуються між собою МЗС і Мінкульт і добре залучають усіх інших.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Але це там. Тут просто ви ж недавно почали працювати і, звичайно, що було б непогано, щоб були якісь знакові речі.

 

ОСТРОВСЬКА-ЛЮТА О.Б. Ми би дуже хотіли, щоб була, по-перше, підтримана ця виставка плакатів, але там експертний добір. Тому ми не знаємо, як експертна рада…

 

КАРАНДЄЄВ Р.В. Наразі ми маємо наступне. Вибачне, Олеся. Виділено 700 тисяч гривень на четвертий квартал. Експертна рада за положенням новим, яке діє з початку цього року, здійснює відбір тих проектів, які будуть фінансуватися за рахунок коштів бюджету. В ці 700 тисяч входить все: і мистецькі, і образотворчі, і музичні, і театральні, і всі інші проекти. Наразі конкуренція дуже велика.

І за прикладом третього кварталу хочу сказати, що тоді розподілялося 600 тисяч гривень. Найбільша сума, яка була, це було 50 тисяч гривень. Всі інші проекти отримали десь приблизно 25 і 50 тисяч.

 

ОСТРОВСЬКА-ЛЮТА О.Б. Ми повинні змінити цю політику, вона абсолютно недієва. Не можна проектові такому  великому дати 20 тисяч, бо це все одно, що нічого не дати. Краще обрати невеличку кількість більших проектів, ніж десяток.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Питання в чому? Питання в тому, що, мені здається, важливо показати співпрацю між "Мистецьким Арсенал" і  Міністерством культури хоча б тому, що є нелогічним те, що "Мистецький Арсенал" знаходиться в ДУСі.

Якщо би така співпраця напрацьовувалася, щоб колись може перевести його в підпорядкування Міністерства культури чи уряду – це було би правильно. Зараз хоча би щоб така співпраця була. Бо у вас найбільший такий комплекс з напівзрозумілим статусом.

 

КАРАНДЄЄВ Р.В. Якщо за підсумками засіданнями сьогоднішнього комітету буде  рекомендація міністерству посилити співпрацю, я думаю, це вплине на рішення  конкурсної комісії. Її очолює Струтинській, туди входять знані в Україні митці і організатори в галузі культури. Я думаю, що до вашого імені,Миколо Леонідовичу, вони прислухаються.

 

ОСТРОВСЬКА-ЛЮТА О.Б. Це тиск не комісію, ви не повинні цього робити. (Сміється). Не раджу.

 

КАРАНДЄЄВ Р.В. Це не тиск, це рекомендація поважної установи.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Дивіться, у нас зараз немає кворуму. Тому ми не можемо.

 

ЛЕСЮК Я.В. А чи взагалі стратегічно хоче центр попасти під керівництво Міністерства культури? Я думаю, що навряд чи, правда?

 

ОСТРОВСЬКА-ЛЮТА О.Б. Це питання до довшої дискусії. Тут треба зрозуміти плюси і мінуси.

 

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Дивіться, ми говоримо про те, як логічно. Ми ж не підпорядковуємо зараз нікого нічому. Просто те, що має бути співпраця і нам буде легше працювати і лобіювати, і допомагати "Мистецькому Арсеналу", якщо буде співпраця з Міністерством культури, яке з нами співпрацює. Тому що це буде, в принципі,  в цій єдиній системі працювати. Розумієте?

Ми ж не кажемо, що це має статися завтра, чи ще щось. Просто ми закликаємо до такої співпраці. Те, що ви можете передати, що члени комітету закликали до співпраці. Оскільки немає кворуму, ми проголосувати за це не можемо. Але якби був, то ми б проголосували. Тут проблем немає.

Тому зараз "Мистецький Арсенал" потрібно підтримати. Бо на етапі зміни команд, ми всі це розуміємо з менеджменту, буде багато людей, хто буде чекати: чи провалу нової команди, чи ще якихось неуспіхів. А для нас люди важливі, і ми їм всім вдячні: і попередньому керівництву і нинішньому.

Але для нас важливо, щоб той імідж, який був в інституції, не був знищений, а навпаки був підтриманий і розвивався, тому що це для країни важливо. І тому ми би просили знайти способи підтримки "Арсеналу", і ми зі своєї сторони як комітет теж готові підтримувати і все для цього робити.

ОСТРОВСЬКА-ЛЮТА О.Б. Дякую.

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Добре?

КАРАНДЄЄВ Р.В. Дякую.

ОСТРОВСЬКА-ЛЮТА О.Б. Дякую за ваш час.

ЛЕСЮК Я.В. І вам дякуємо.

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Дякуємо вам. І давайте працювати.

ОСТРОВСЬКА-ЛЮТА О.Б. Дуже дякую. Я зі свого боку подбаю про лист.

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Добре.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку